Inackorderingstillägg-ansökan och förändring
Den här tjänsten kräver inloggningElever som går i kommunal gymnasieskola i annan kommun än sin hemkommun kan få visst ekonomiskt stöd för boende, fördyrat uppehälle eller resor till och från hemmet. Stödet gäller till och med vårterminen det år eleven fyller 20 år. Myndig elev (fyllda 18 år) ansöker om inackorderingstillägg själv i denna tjänst. När elev är under 18 ska vårdnadshavare ansöka om inackorderingstillägg i denna tjänst.
För att kunna få stöd till inackordering gäller följande:
- Att restiden från hemmet i Hedemora kommun till skolan är minst 60 km (enkel väg).
- Att eleven är inackorderad på studieorten eller i närheten av denna.
- Att eleven studerar på heltid.
- Att eleven går en utbildning som ger rätt till stöd till inackordering.
Följande elever kan inte få stöd till inackordering:
- Elever som har tagits emot i andra hand till ett nationellt program.
- Elever på introduktionsprogram som har tagits emot enligt skollagens 17 kap. 19 § tredje stycket.
- Elever på utbildning för rörelsehindrade ungdomar.
- Utlandssvenska elever som får studiehjälp i form av inackorderingstillägg av CSN.
OBS: Vid flytt, avbrutna studier eller annan orsak är du som elev eller vårdnadshavare skyldig att meddela Hedemora kommun.
Så här ansöker du om inackorderingstillägg
- Ansökan sker genom att fylla i denna E-tjänst, och görs senast den 30 september inför varje nytt läsår. De flesta studierna sker över tre läsår, vilket innebär tre ansökningar.
- Om man ansöker senare än den 30 september, behöver man ange skälen till att man ansöker senare än den 30 september.
- Intyg från skolan som visar var eleven studerar och vilket program, behövs två gånger per läsår. Intyget ska vara daterat efter den 15 september för höstterminen respektive 15 februari för vårterminen. Dessa intyg kan bifogas i E-tjänsten eller skickas till Bildningskontoret på Hedemora kommun.
Hur mycket ersättning kan du ha rätt till?
Inackorderingstillägg i Hedemora kommun är en 1/30 av prisbasbeloppet per månad, som mest 9 månader. Detta är ett bidrag och kanske inte täcker hela den kostnad som eleven har på orten.
För 2023 motsvarar detta 1610 kr/månad.
Hur utbetalning sker
Stöd till inackordering avser normalt fyra månader på höstterminen och fem månader på vårterminen och betalas ut en gång per månad. Om eleven är omyndig betalas stöd ut till vårdnadshavare.
Inackorderingstillägg betalas ut till det konto som man har registrerat hos Swedbanks lön- och utbetalningssystem. Har man inget konto registrerat där, får man hem en utbetalningsavi med posten.
Utbetalningarna hanteras av gymnasieantagningen på Dalarnas Kommunförbund.
Läs mer om regler för inackorderingstillägg:
https://hedemora.se/wp-content/uploads/2022/11/regelverk-for-inackorderingsbidrag-gymnasium.pdf
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den registrerade har lämnat sitt samtycke
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- 3 år
Övriga upplysningar
Observera att du inte ska använda e-tjänsten om du har skyddad identitet eller om det pågår ett sådant skyddsärende hos Skatteverket eller Socialtjänsten.
Information om hur Hedemora kommun behandlar dina personuppgifter och hur du tar tillvara på dina rättigheter enligt Dataskyddsförordningen (GDPR – General Data Protection Regulation) finns på Hedemora kommuns hemsida www.hedemora.se. Du kan också kontakta kommunens kundtjänst tel. 0225-340 00.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Bildningsnämnden
bildningnamnden@hedemora.se
E-tjänsteansvarig (tekniska frågor/felanmälan)
e-tjanster@hedemora.se
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Fullmakt/Intyg (vid företrädare/god man)
- Avtal på boende
- Intyg från gymnasium
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Personuppgifter
- Ansökan, avsluta eller förändring
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in