Installation av värmepump
Den här tjänsten kräver inloggningInstallation
Dimensionering, borrning och installation ska ske på ett fackmannamässigt sätt, det vill säga enligt ”Normbrunn -16”. Den som ska installera eller demontera en värmepump ska vara certifierad enligt 11.4 eller 11.5 i förordning (EU) nr 517/2014.
Bilagor
Om du inte har kommunalt vatten och/eller kommunalt avlopp behöver du komplettera din anmälan/ansökan med en situationsplan. Av situationsplanen ska framgå värmepumpens och kollektorns läge samt fastighetens gränser, byggnader, vattenbrunnar, avloppsanläggningar med ledningar. Även grannfastigheternas vattentäkter, avlopp och värmepumpar ska framgå (om avståndet är mindre än 50 meter).
Grannyttrande
Om avståndet mellan borrhålet och fastighetsgränsen är mindre än 10 meter behöver du lämna in yttrande från berörda grannar. Din anmälan/ansökan är inte komplett innan dessa yttranden har inkommit till Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen.
Berörda grannar har möjlighet att yttra sig via e-tjänst på hedemora.se/E-tjänster och blanketter, Svara på grannyttrande om placering av borrhål för värmepump.
Du kan annars välja att skriva ut blankett för grannyttrande för ifyllnad av berörda grannar och sedan bifoga direkt i din ansökan.
Handläggning
Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen börjar behandla din anmälan/ansökan när den är komplett. Handläggningstiden är maximalt sex veckor.
Avgift
Invänta Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningens svar innan ni gör inköp och startar arbetet. Om anmälan/ansökan inte görs före installation kommer du att få betala en miljösanktionsavgift.
En avgift enligt taxa beslutad av kommunfullmäktige kommer att tas ut i samband med anmälan/ansökan.
Logga in
För att använda e-tjänsten loggar du in med din e-legitimation. Du kan när som helst under din registrering välja att spara och fortsätta senare. Ditt sparade ärende hittar du under Mina sidor.
Registrerar du ett ärende för ett företag eller förening kommer du att fylla i företagets eller föreningens uppgifter, men du måste logga in med din personliga e-legitimation för att det ska vara möjligt att följa ärendets handläggning. Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets eller föreningens ärende.
För frågor, vänligen kontakta Servicecenter.
Tel: 0225 - 340 00
e-post: kommun@hedemora.se
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Organisationsnummer (enskild firma)
- Fakturareferens
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 1 år
Övriga upplysningar
Observera att du inte ska använda e-tjänsten om du har skyddad identitet eller om det pågår ett sådant skyddsärende hos Skatteverket eller Socialtjänsten.
Mer information om hur Hedemora kommun behandlar dina personuppgifter och hur du tar tillvara på dina rättigheter enligt Dataskyddsförordningen (GDPR – General Data Protection Regulation) finns på Hedemora kommuns hemsida www.hedemora.se. Du kan också kontakta kommunens servicecenter tel. 0225-340 00.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden
miljoochbyggkontoret@hedemora.se
E-tjänsteansvarig (tekniska frågor och felanmälan)
e-tjanster@hedemora.se