Inkomstförfrågan för fastställande av avgift
Den här tjänsten kräver inloggningI Socialtjänstlagen har nya regler fastställts för avgifter inom vård och omsorg.
Fr.o.m. den 1 januari 2003 beräknas avgift på följande sätt; nettoinkomst minus förbehållsbelopp = avgiftsunderlag. Avgiften fastställs till viss procent av avgiftsunderlaget. Nettoinkomsten består av inkomst av tjänst, näringsverksamhet och kapital minus skatter plus bostadstillägg/bostadsbidrag. Förbehållsbeloppet är det belopp som vård- och omsorgstagaren har rätt att behålla av sin nettoinkomst, innan kommunen får ta ut avgift för vård och omsorg. Förbehållsbeloppet består av minimibelopp och bostadskostnad. Minimibeloppet, som har fastställts av regeringen, skall täcka normala levnadsomkostnader utom bostadskostnad. Omsorgstagarens bostadskostnad beräknar kommunen enligt samma regler som lagen om bostadstillägg till pensionärer m.fl.
För att kommunen ska kunna göra en avgiftsberäkning behöver vi uppgifter om dina/era inkomster och bostadskostnader.
Bilagor som behövs för att genomföra e-tjänsten:
- Kopia av lönespecifikation/utbetalningsavier gällande inkomstuppgifter*
- Kopia av kontrolluppgifter gällande avkastning av förmögenhet, räntor, utdelning, m.m. *
- Kopia på handlingar som styrker ev. skattefria bidrag som barnbidrag, studiebidrag och ersättning från AGS för sjukfall*
- Kopia av kvitton eller räkningar eller kopia av läkarbesök som gäller merkostnader som tex. godman*
- Kopia på handlingar som styrker om bostadstillägg/bostadsbidrag finns, tex. en kopia av Försäkringskassans beslut*
- Kopia på senaste bostadsrättsavgift, hyresrättspecifikation eller villauppgifter som styrker dina uppgifter, som tex senaste fastighetstaxeringsbeslut eller låneavi*
*Bifoga handlingar som styrker dina/era uppgifter som lämnas.
För frågor, vänligen kontakta Servicecenter.
Tel: 0225 - 340 00
e-post: kommun@hedemora.se
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Lön på personnivå
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den registrerade har lämnat sitt samtycke
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 14 dagar
Övriga upplysningar
Observera att du inte ska använda e-tjänsten om du har skyddad identitet eller om det pågår ett sådant skyddsärende hos Skatteverket eller Socialtjänsten.
Mer information om hur Hedemora kommun behandlar dina personuppgifter och hur du tar tillvara på dina rättigheter enligt Dataskyddsförordningen (GDPR – General Data Protection Regulation) finns på Hedemora kommuns hemsida www.hedemora.se. Du kan också kontakta kommunens servicecenter tel. 0225-340 00.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Omsorgsnämnden
omsorgsnamnden@hedemora.se
E-tjänsteansvarig (tekniska frågor/felanmälan)
e-tjanster@hedemora.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Uppgifter om inkomst och boendekostnad
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in