Inkomstförfrågan för fastställande av avgift
Den här tjänsten kräver inloggningI Socialtjänstlagen har nya regler fastställts för avgifter inom vård och omsorg.
Fr.o.m. den 1 januari 2003 beräknas avgift på följande sätt; nettoinkomst minus förbehållsbelopp = avgiftsunderlag. Avgiften fastställs till viss procent av avgiftsunderlaget. Nettoinkomsten består av inkomst av tjänst, näringsverksamhet och kapital minus skatter plus bostadstillägg/bostadsbidrag. Förbehållsbeloppet är det belopp som vård- och omsorgstagaren har rätt att behålla av sin nettoinkomst, innan kommunen får ta ut avgift för vård och omsorg. Förbehållsbeloppet består av minimibelopp och bostadskostnad. Minimibeloppet, som har fastställts av regeringen, skall täcka normala levnadsomkostnader utom bostadskostnad. Omsorgstagarens bostadskostnad beräknar kommunen enligt samma regler som lagen om bostadstillägg till pensionärer m.fl.
För att kommunen ska kunna göra en avgiftsberäkning behöver vi uppgifter om dina/era inkomster och bostadskostnader.
Bilagor som behövs för att genomföra e-tjänsten:
- Kopia av lönespecifikation/utbetalningsavier gällande inkomstuppgifter*
- Kopia av kontrolluppgifter gällande avkastning av förmögenhet, räntor, utdelning, m.m. *
- Kopia på handlingar som styrker ev. skattefria bidrag som barnbidrag, studiebidrag och ersättning från AGS för sjukfall*
- Kopia av kvitton eller räkningar eller kopia av läkarbesök som gäller merkostnader som tex. godman*
- Kopia på handlingar som styrker om bostadstillägg/bostadsbidrag finns, tex. en kopia av Försäkringskassans beslut*
- Kopia på senaste bostadsrättsavgift, hyresrättspecifikation eller villauppgifter som styrker dina uppgifter, som tex senaste fastighetstaxeringsbeslut eller låneavi*
*Bifoga handlingar som styrker dina/era uppgifter som lämnas.
För frågor, vänligen kontakta Servicecenter.
Telefon: 0225 - 340 00
E-post: kommun@hedemora.se
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Lön på personnivå
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Behandling av personuppgifter kommer att ske då du använder e-tjänsten. Vi hanterar endast de personuppgifter vi behöver för att kunna hantera er önskan i enlighet med dataskyddsförordningen.
Läs om dina rättigheter enligt dataskyddsförordningen på vår webbsida, www.hedemora.se/gdpr.
Rättslig grund för behandlingen
- Den registrerade har lämnat sitt samtycke
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 14 dagar
Övriga upplysningar
Observera att du inte ska använda e-tjänsten om du har skyddad identitet eller om det pågår ett sådant skyddsärende hos Skatteverket eller Socialtjänsten.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Kontakta kommunens Dataskyddsombud
Är du inte nöjd med kommunens svar på din kontakt, kan du vända dig till Integritetsskyddsmyndighetens hemsida med klagomål på Hedemora kommuns behandling av dina personuppgifter.
Personuppgiftsansvarig
Omsorgsnämnden
omsorgsnamnden@hedemora.se
E-tjänsteansvarig (tekniska frågor/felanmälan)
e-tjanster@hedemora.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Uppgifter om inkomst och boendekostnad
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in