Attefallsåtgärder
Den här tjänsten kräver inloggningAttefallshus
Vad gäller om jag vill bygga ett attefallshus, komplementbostadshus och komplementbyggnad?
Ska du bygga ett attefallshus måste du anmäla det till kommunen och få ett startbesked innan du får börja bygga.
Du får bygga en eller flera så kallade attefallshus i omedelbar närhet till ett en- eller tvåbostadshus. Du kan använda byggnaderna som komplementbostadshus eller som garage, förråd, enkel gäststuga eller liknande (kallas då komplementbyggnad). Den sammanlagda byggnadsarean av samtliga attefallshus på din fastighet får vara högst 30 kvadratmeter.
Viktigt att tänka på
- du måste placera byggnaderna minst 4,5 meter från tomtgränsen till en granne.
- vill du placera den närmare än 4, 5 meter måste du ha grannens skriftliga godkännande på samtliga ritningar.
- avståndet till en tomtgräns mot en gata måste vara minst 4,5 meter.
- byggnaderna får ha en nockhöjd på maximalt 4 meter.
- ett attefallshus som används som bostadshus måste uppfylla gällande krav på tillgänglighet.
- du måste ha bygglov om de befintliga byggnaderna är särskilt värdefulla ur historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt eller om de ingår i en sådan miljö.
- du behöver också bygglov om kommunen i detaljplanen kräver bygglov för byggnaden.
Logga in
För att använda e-tjänsten loggar du in med din e-legitimation. Du kan när som helst under din registrering välja att spara och fortsätta senare. Ditt sparade ärende hittar du under Mina sidor.
Registrerar du ett ärende för ett företag eller förening kommer du att fylla i företagets eller föreningens uppgifter, men du måste logga in med din personliga e-legitimation för att det ska vara möjligt att följa ärendets handläggning. Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets eller föreningens ärende.
För frågor, vänligen kontakta Servicecenter.
Tel: 0225 - 340 00
e-post: kommun@hedemora.se
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Övriga upplysningar
Observera att du inte ska använda e-tjänsten om du har skyddad identitet eller om det pågår ett sådant skyddsärende hos Skatteverket eller Socialtjänsten.
Mer information om hur Hedemora kommun behandlar dina personuppgifter och hur du tar tillvara på dina rättigheter enligt Dataskyddsförordningen (GDPR – General Data Protection Regulation) finns på Hedemora kommuns hemsida www.hedemora.se. Du kan också kontakta kommunens servicecenter tel. 0225-340 00.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden
miljoochbyggkontoret@hedemora.se
E-tjänsteansvarig (tekniska frågor och felanmälan)
e-tjanster@hedemora.se