Inackorderingstillägg eller reseersättning för elever på gymnasieskola

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Elever som går i kommunal gymnasieskola i annan kommun än sin hemkommun kan få visst ekonomiskt stöd för boende och fördyrat uppehälle, så kallat inackorderingstillägg. 

Reseersättning  till och från hemmet kan sökas av alla elever i gymnasieskolan (kan ej kombineras med inackorderingstillägg)

Det ekonomiska stödet gäller till och med vårterminen det år eleven fyller 20 år. Myndig elev (fyllda 18 år) ansöker om önskat stöd själv i denna e-tjänst. När elev är under 18 ska vårdnadshavare ansöka om inackorderingstillägg eller reseersättning i denna e-tjänst.

Läs mer om vad som gäller för inackorderingstillägg eller reseersättning för elever på gymnasieskola.

Hur utbetalning sker

  • Inackorderingstillägg betalas ut för september till maj till angivet bankkonto en gång per månad.
  • Reseersättning betalas ut en gång per månad efter inlämnat underlag.

Observera! Vid flytt, avbrutna studier eller annan orsak är du som elev eller vårdnadshavare skyldig att meddela Hedemora kommun.

 

För frågor, vänligen kontakta Servicecenter.

Telefon: 0225 - 340 00

E-post: kommun@hedemora.se

Följande behövs för e-tjänsten

  • E-legitimation
  • Vid företrädare/god man krävs fullmakt/intyg
  • Inackorderingstillägg - avtal på boende
  • Inackorderingstillägg - intyg från gymnasium
  • Reseersättning - kvitto på utlägg för resor
  • Vid självskjuts - schema och närvarounderlag

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa