Inackorderingstillägg eller reseersättning för elever på gymnasieskola

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Elever som går i kommunal gymnasieskola i annan kommun än sin hemkommun kan få visst ekonomiskt stöd för boende och fördyrat uppehälle, så kallat inackorderingstillägg. 

Reseersättning  till och från hemmet kan sökas av alla elever i gymnasieskolan.

Det ekonomiska stödet gäller till och med vårterminen det år eleven fyller 20 år. Myndig elev (fyllda 18 år) ansöker om önskat stöd själv i denna e-tjänst. När elev är under 18 ska vårdnadshavare ansöka om inackorderingstillägg eller reseersättning i denna e-tjänst.

För att kunna få stöd till inackordering gäller följande: 

  • Att avståndet från hemmet i Hedemora kommun till skolan är minst 60 km (enkel väg).
  • Att eleven är inackorderad på studieorten eller i närheten av denna.
  • Att eleven studerar på heltid.
  • Att eleven går en utbildning som ger rätt till stöd för inackordering.

Följande elever kan inte få stöd till inackordering:

  • Elever som har tagits emot i andra hand till ett nationellt program.
  • Elever på introduktionsprogram som har tagits emot enligt skollagens 17 kap. 19 § tredje stycket.
  • Elever på utbildning för rörelsehindrade ungdomar.
  • Elever som får studiehjälp i form av inackorderingstillägg från CSN.

För att kunna få stöd till reseersättning gäller följande: 

  • Att eleven studerar på heltid. 
  • Att eleven går en utbildning som ger rätt till stöd för reseersättning.
  • Att eleven bor på folkbokföringsadressen. 

Följande elever kan inte få stöd till reseersättning:

  • Elever som får inackorderingstillägg antingen från Hedemora kommun eller CSN.
  • Elever kan inte få stöd för resor mellan studentboende och skola. 
  • Elever som får busskort från skolan. 

OBS: Vid flytt, avbrutna studier eller annan orsak är du som elev eller vårdnadshavare skyldig att meddela Hedemora kommun.

​Vid ansökan om inackorderingstillägg

  • Ansökan görs inför varje nytt läsår. De flesta studierna sker över tre läsår, vilket innebär tre ansökningar.
  • Hyreskontrakt och aktuellt studieintyg från skolan som visar var eleven studerar och vilket program, intyget ska vara daterat efter den 15 september för höstterminen. Dessa bifogas i e-tjänsten. 

​Vid ansökan om reseersättning 

  • Kvitto på utlägg för resor bifogas i e-tjänsten.

Hur mycket ersättning kan du ha rätt till?

Inackorderingstillägg och reseersättning  i Hedemora kommun är en 1/30 av prisbasbeloppet per månad, som mest 9 månader. Detta är bidrag och kanske inte täcker hela den kostnad som eleven har.

Hur utbetalning sker

  • Inackorderingstillägg betalas ut för september till maj till angivet bankkonto en gång per månad. 
  • Reseersättning betalas ut en gång per månad efter inlämnat underlag.

Läs mer om regler för inackorderingstillägg och reseersättning:

https://hedemora.se/wp-content/uploads/2022/11/regelverk-for-inackorderingsbidrag-gymnasium.pdf

 

Följande behövs för e-tjänsten

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa