Fällning av träd
Den här tjänsten kräver inloggningVi får ofta in önskemål från allmänheten angående nedtagning av träd på kommunens mark. Vill du att kommunens träd ska tas ned måste du ansöka om detta. Vi bedömer din ansökan under hösten, eventuell nedtagning sker sedan under påföljande vinter.
Om du vill att ett träd ska tas ner gör vi en bedömning enligt följande:
- Trädets kondition – utgör trädet en risk för allmänhet eller fastighetsägare?
- Trädets betydelse för området - vilken funktion fyller det för biologisk mångfald, kulturmiljö, rekreation och stadsbild.
- Stod trädet där när fastigheten byggdes/köptes?
- Ålder och storlek. Om trädet faller under kategorin skyddsvärda träd gäller särskilda regler.
- Om de boende i området påverkas av trädet och om berörda grannar är överens.
Vi tar inte ner träd för att:
- De skuggar din tomt och eller bostadshus.
- De tappar löv, barr eller frön på din tomt.
- De orsakar dåligt tillväxt på din tomt.
- De stör parabolantenner eller annan elektronisk utrustning.
- De stör utsikten.
- De har vuxit sedan fastigheten byggdes/köptes.
Alla berörda grannar ska tillfrågas innan ansökan skickas in. Berörda grannar är de som bor i trädets direkta närhet, samt de som från sin fastighet kan iaktta trädet. Principen är att alla berörda grannar ska stå bakom ansökan. Skulle det finnas motstridiga önskemål är det din skyldighet att detta tydligt framgår i din ansökan.
Vi handlägger alla inkomna ansökningar och bedömer träden under hösten. Därför behöver vi ha din ansökan senast 15 oktober.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- 1 år
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Mottagare av personuppgifter
De uppgifter som du lämnar till Hedemora kommun behandlas av oss för handläggning, administration och uppföljning av ditt ärende. Behandlingen utförs i vårt verksamhetssystem. Personuppgifter hanteras enligt reglerna i dataskyddsförordningen. Läs mer om dina rättigheter enligt dataskyddsförordningen på vår webbsida, www.hedemora.se/gdpr.
Övriga upplysningar
Observera att du inte ska använda e-tjänsten om du har skyddad identitet eller om det pågår ett sådant skyddsärende hos Skatteverket eller Socialtjänsten.
Mer information om hur Hedemora kommun behandlar dina personuppgifter och hur du tar tillvara på dina rättigheter enligt Dataskyddsförordningen (GDPR – General Data Protection Regulation) finns på Hedemora kommuns hemsida www.hedemora.se. Du kan också kontakta kommunens servicecenter tel. 0225-340 00.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden
miljoochbyggkontoret@hedemora.se
E-tjänsteansvarig
e-tjanster@hedemora.se
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Ansök senast 15 okt
- Namn och gatuadress till berörda grannar
- Så här skaffar du e-legitimation