Bygglovskarta
Den här tjänsten kräver inloggningVid nybyggnation ska du bifoga en situationsplan till din ansökan om bygglov. Om du vill bygga en huvudbyggnad, större tillbyggnad eller en mindre byggnad (till exempel garage) så behöver du använda en nybyggnadskarta som underlag till situationsplanen.
Nybyggnadskarta framställs digitalt och visar en aktuell bild över:
- fastighetens läge och mått
- befintliga byggnader
- gränser för byggrätt
- angränsande vägar
- anslutningspunkt för vatten och avlopp
- höjdangivelser
Nybyggnadskartan är ett rättsligt dokument som ger underlag för fastighetsägarens möjlighet att använda marken. När vi tar fram en nybyggnadskarta gör vi alltid platsbesök för kompletterande mätningar.
För att du ska kunna beställa nybyggnadskarta behöver pågående fastighetsbildning vara klar. Det innebär att fastigheten har fått en beteckning och att gränserna har vunnit laga kraft.
Nybyggnadskartan finns som:
- normal nybyggnadskarta
- enkel nybyggnadskarta
- tomtkarta
Det är bygglovshandläggaren som beslutar vilken typ av kartunderlag som behövs för ditt bygglov. Innan beställningen fylls i, kontakta Byggavdelningen.
Påverkan på handläggningstiden
För närvarande genomgår solen en period med förhöjd aktivitet vilket leder till fler och längre perioder med en ökad mängd laddade partiklar i jordens jonosfär.
Noggrannheten vid mätning med någon form av GNSS (Global Navigation Satellite Systems) tex GPS minskar när antalet laddade partiklar i jonosfären ökar.
Den ökade solaktiviteten innebär att beställningar som är beroende av GNSS mätning kan få längre handläggningstider än vanligt.
Logga in
För att använda e-tjänsten loggar du in med din e-legitimation. Du kan när som helst under din registrering välja att spara och fortsätta senare. Ditt sparade ärende hittar du under Mina sidor.
Registrerar du ett ärende för ett företag eller förening kommer du att fylla i företagets eller föreningens uppgifter, men du måste logga in med din personliga e-legitimation för att det ska vara möjligt att följa ärendets handläggning. Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets eller föreningens ärende.
För frågor, vänligen kontakta Servicecenter.
Telefon: 0225 - 340 00
E-post: kommun@hedemora.se
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Registreringsnummer
- Organisationsnummer (enskild firma)
Behandling av personuppgifter kommer att ske då du använder e-tjänsten. Vi hanterar endast de personuppgifter vi behöver för att kunna hantera er önskan i enlighet med dataskyddsförordningen.
Läs om dina rättigheter enligt dataskyddsförordningen på vår webbsida, www.hedemora.se/gdpr.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Övriga upplysningar
Observera att du inte ska använda e-tjänsten om du har skyddad identitet eller om det pågår ett sådant skyddsärende hos Skatteverket eller Socialtjänsten.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Kontakta kommunens Dataskyddsombud
Är du inte nöjd med kommunens svar på din kontakt, kan du vända dig till Integritetsskyddsmyndighetens hemsida med klagomål på Hedemora kommuns behandling av dina personuppgifter.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden
miljoochbyggkontoret@hedemora.se
E-tjänsteansvarig (tekniska frågor och felanmälan)
e-tjanster@hedemora.se