Skyddsombud - ny-eller avanmälan

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Denna e-tjänst är till för våra fackliga organisationer för registrering av skyddsombud

Vad är ett skyddsombud?

Ett skyddsombud är arbetstagarens representant i frågor som rör både den fysiska, digitala och organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Det är arbetsgivaren som ansvarar för arbetsmiljön enligt svensk arbetsmiljölagstiftning men skyddsombudet har en betydelse roll i att bevaka, driva och utveckla en god arbetsmiljö. 

Val av skyddsombud

Normalt utses skyddsombud av den fackliga organisation som har eller brukar ha kollektivavtal med arbetsgivaren. Finns det inte någon sådan organisation kan arbetstagarna själva välja skyddsombud. Skyddsombudet själv behöver inte nödvändigtvis tillhöra ett fackförbund även om detta är det vanligaste. Skyddsombudet företräder alla arbetstagare på arbetsplatsen oavsett deras fackliga tillhörighet. Studerandeskyddsombud utses av de studerande.

Så snart skyddsombudet har valts ska arbetsgivaren meddelas skyddsombudets namn, adress, skyddsområde (ett skyddsområde kan till exempel vara geografiskt eller indelat per yrkesgrupp och omfatta dess kollektivavtalsområde på arbetsplatsen) och för vilken tid skyddsombudet har uppdraget.

 

 

Följande behövs för e-tjänsten

  • E-legitimation

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa