Klagomål på ställföreträdare
Den här tjänsten kräver inloggningDet första du ska göra om du inte är nöjd med hur din gode man eller förvaltare sköter uppdraget är att prata med denne. Om du efter det fortfarande är missnöjd kan du lämna in ett klagomål till överförmyndarförvaltningen.
Du som är anhörig eller har en annan relation (till exempel biståndshandläggare eller boendepersonal) till någon som har god man eller förvaltare kan också använda denna e-tjänst för att lämna klagomål på ställföreträdaren.
Överförmyndarhandläggare utreder då klagomålet och beslutar om åtgärd. Ställföreträdaren ges alltid möjlighet att bemöta klagomålet genom att yttra sig.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Födelsedatum (ÅÅMMDD)
- Omdömen och värderande information
- Information som omfattas av sekretess/tystnadsplikt
- Annan information som ligger nära privatlivet
- Hälsa, hälsoinformation
- Befattning
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 1 månader
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Övriga upplysningar
Observera att du inte ska använda e-tjänsten om du har skyddad identitet eller om det pågår ett sådant skyddsärende hos Skatteverket eller Socialtjänsten.
Information om hur den gemensamma överförmyndarnämnden för Avesta, Fagersta, Hedemora och Norbergs kommuner behandlar dina personuppgifter och hur du tar tillvara på dina rättigheter enligt Dataskyddsförordningen (GDPR – General Data Protection Regulation) finns på Hedemora kommuns hemsida på Överförmyndarförvaltningens sida
Hedemora är värdkommun för den gemensamma överförmyndarnämnden. Du kan också kontakta Hedemora kommuns servicecenter på telefonnummer 0225-340 00.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringBesök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Överförmyndarförvaltning
overformyndarkansli@hedemora.se
E-tjänsteansvarig (tekniska frågor/felanmälan)
e-tjanster@hedemora.se