Förvaltarfrihetsbevis
Den här tjänsten kräver inloggningFörvaltarfrihetsbevis är ett intyg som visar att du inte har någon förvaltare
Ett förvaltarfrihetsbevis är ett intyg som visar att du inte har någon förvaltare. Intyget kan till exempel krävas av vissa myndigheter och för vissa yrkestitlar, t.ex. advokat och fastighetsmäklare. Du som är folkbokförd i Avesta, Fagersta, Hedemora eller Norbergs kommuner kan ansöka om ett förvaltarfrihetsbevis hos överförmyndarnämnden. Om du är folkbokförd i en annan kommun måste du vända dig till den kommunen.
Du behöver inte ange varför du ansöker om förvaltarfrihetsbevis. När vi tar emot din begäran kontrollerar vi att du är folkbokförd i någon av våra samverkanskommuner och att förvaltarskap inte föreligger, därefter skickar vi ett förvaltarfrihetsbevis till din folkbokföringsadress.
Observera att om du begär ett förvaltarfrihetsbevis för någon annan så skickas intyget hem till den som ansökan gäller. Du bör därför informera denne om att du har ansökt om förvaltarfrihetsbevis.
Vi tar inte ut någon avgift när du ansöker om förvaltarfrihetsbevis.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Födelsedatum (ÅÅMMDD)
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 1 månader
Övriga upplysningar
Observera att du inte ska använda e-tjänsten om du har skyddad identitet eller om det pågår ett sådant skyddsärende hos Skatteverket eller Socialtjänsten.
Information om hur den gemensamma överförmyndarnämnden för Avesta, Fagersta, Hedemora och Norbergs kommuner behandlar dina personuppgifter och hur du tar tillvara på dina rättigheter enligt Dataskyddsförordningen (GDPR – General Data Protection Regulation) finns på Hedemora kommuns hemsida på Överförmyndarförvaltningens sida
Hedemora är värdkommun för den gemensamma överförmyndarnämnden. Du kan också kontakta Hedemora kommuns servicecenter på telefonnummer 0225-340 00.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Överförmyndarförvaltning
overformyndarkansli@hedemora.se
E-tjänstansvarig (tekniska frågor/felanmälan)
e-tjanster@hedemora.se